طرح توجیهی تولید کمک فنر خودرو سال 1400 + pdf + word

 Car shock absorber

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید کمک فنر خودرو سال 1400 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید کمک فنر خودرو را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

کمک فنر بخشی از سیستم تعلیق خودرو می باشد ، که در برابر حرکت مقاومت زیادی دارد . بنابراین ارتعاشات فنر را کم می نماید . وظیفه کمک فنر کاهش نوسان چرخ ها و جلوگیری از ادامه ارتعاشات فنر پس از عبور ماشین از ناهمواری ها می باشد .


نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید کمک فنر خودرو


ﻓﻨﺮ ( S pring ) :

فنر قسمتی از سیستم تعلیق می باشد ، که وزن خودرو را ساپورت کرده ، ارتفاع خودرو را در حد استانداردش ثابت نگه داشته و ضربات جاده را نیز دفع می نماید . فنرها که اغلب میله ها یا حلقه های فولادی انعطاف پذیری هستند ، به شاسی و اتاق خودرو اجازه می دهند تا بدون اخلال در حرکت خودرو ، دست اندازها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد .

ﮐﻤﮏ ﻓﻨﺮ  Shock Absorber یا ( Damper  ) :

در صورتی که خودرویی تنها مجهز به فنر باشد ، زمانی که باری اضافه بر روی فنرها اعمال شود یا وسیله نقلیه با یک دست انداز روبرو شود ، فنر با جمع شدن آنرا جذب می نماید ، اما زمانی که یک فنر جمع می شود ، مقداری انرژی در خود ذخیره می کند که برای تخلیه این انرژی ، فنر باز شده و انرژی وارده را به شکلی غیر قابل کنترل رها می سازد و از آنجائی که فیزیک یک فنر با نوسان و ارتعاش آمیخته است پس از باز شدن دوباره جمع شده و سپس دوباره باز می شود ، و این حرکت تا زمان تخلیه کامل انرژی ادامه می یابد ، البته هر بار با فرکانسی کمتر از بار قبل .

این سیکل باعث جدا شدن چرخ از سطح جاده ، خارج کردن کنترل خودرو از دست راننده و از بین بردن نرمی و راحتی سواری و ایجاد حالتی مشابه قایق سواری ، می گردد .

اما آنچه این مشکل را حل می نماید چیزی نیست جز کمک فنر ؛ کمک فنری که در شرایط مناسب قرار داشته باشد به سیستم تعلیق اجازه می دهد تا نوسان به وجود آمده را به یک یا دو سیکل تقلیل داده ، حرکت بیش از حد را تعدیل نموده و وزن وارد بر چرخها را در حالت تعادل و چسبیده به جاده قرار دهد .

با کنترل فنر و حرکات سیستم تعلیق ، اجزاء دیگر سیستم نظیر Tie Rod ها نیز در وضعیت درست خود فعالیت خواهند کرد و همین امر تنظیم چرخهارا نیز به صورت ثابت در حالت صحیح خود ، نگه می دارد . کمک فنر عموما شامل یک پیستون با سوراخ های ریز می باشد ، که در درون یک استوانه حاوی سیال هیدرولیکی حرکت می کند ، که عبور تحت فشار سیال از سوراخ ها ، منجر به حرکت ملایم پیستون در استوانه می گردد .

به طور کلی کمک فنروسیله ایست که در برابر حرکت مقاومت زیادی دارد . بنابراین ارتعاشات فنر رو کم می کند . وظیفه اش این است که نوسان چرخ ها را کم کند و پس از عبور ماشین از ناهمواری های از ادامه ارتعاشات فنر جلوگیری کند . اگر کمک فنر نباشد فنر به بازی کردن خود تا مدتها ادامه خواهد داد و سبب انحراف از مسیر و... خواهد شد .

در بسیاری از دستگاه های تعلیق چرخهای جلو ، کمک فنر از بالا به بدنه و از پایین به اهرمهای کنترل فرمان ( همان سگدست ها ) متصل می شود . در فنربندی چرخ های عقب کمک فنرها به طرق مختلفی متصل می شوند . داخل کمک فنر تشکیل شده از یک پیستون و سیلندر پر از روغنی مخصوص .

کمک فنر دارای سوپاپهاییست که به هنگام بالا و پایین رفتن جریان روغن را از مجراهای خاصی از یک طرف پیستون به طرف دیگر هدایت می کند . سوپاپها از حرکت سریع روغن جلوگیری می کنند . در این صورت اثر حرکت نوسانی چرخها به وسیله جریان آهسته روغن در کمک فنر گرفته می شود . در بعضی کمک فنرها از گاز ازت استفاده می شود تا فشار داخل آن همیشه در یک حد ثابت بماند .

انواع کمک فنرها

• دو تیوپه
• تک تیوپه
• با مخزن بیرونی

دو تیوپه :

در این مدل از کمک فنر ، که همان نوع بررسی شده در بالاست ، یک تیوپ اصلی وجود دارد که پیستون در آن حرکت می نماید و تیوپ دوم که تیوپ ذخیره نام دارد ، در گرداگرد تیوپ اصلی قرار گرفته تا سیال مازاد را در خود جای دهد . کمک های دو تیوپه انواع متنوعی دارند ، که برخی از لحاظ تکنولوژی منحصر به یک یا چند کارخانه بوده و دارای قیمتهای بالا و کارآییهای خاصی نیز می باشند ، اما انواع متداول آن به شرح زیر می باشند :

دو تیوپه گازی :

گسترش کمک فنرهای گازی باعث ایجاد برتری عمده ای در رانندگی با خودروهای مجهز به این نوع کمک فنر گردیده . این نوع از کمک فنر به مشکلات موجود در کنترل و هدایت خودروهایی که مجهز به شاسی و بدنه یکپارچه هستند یا فاصله چرخهایشان کم است یا نیاز به فشار بالای باد تایرها دارند ، خاتمه بخشیده .

این کار تنها با افزودن مقداری گاز نیتروژن با فشار کم در تیوپ ذخیره انجام می گیرد . این در حالی است که تصور عامه بر این است که در کمک های گازی تنها از نوعی گاز استفاده می شود و از روغن خبری نیست . اما چنین نیست ، در این نوع کمک فنر ، گاز ( نیتروژن ) تنها حجم بسیار کمی از حجم مواد موجود در کمک را شامل می شود .

فشار نیتروژن درون تیوپ ذخیره نیز ما بین 100 تا 150 psi می باشد . یکی دیگر از محاسن نیتروژن جلوگیری از ایجاد کف در کمک فنر است ، این کف ( Foam ) که حاصل ترکیب شدن روغن با هوا ( در کمک فنرهای دو تیوپه هیدرولیکی بجای نیتروژن ، هوا وجود دارد ) است ، قابل فشرده شدن می باشد ، از اینرو باعث اخلال در کار کمک شده و نرمی و راحتی رانندگی را از بین می برد همچنین واکنشهای کمک فنر را با تاخیر مواجه می کند .

اما در انواع گازی ، نیتروژن تحت فشار قابلیت ترکیب شدن با روغن را دارا نیست . در صورتی هم که مقادیر کمی هوا در پروسه تولید یا در حین کارکرد کمک وارد آن شده باشد ، بدلیل وجود فشار نیتروژن تنها به صورت حباب در روغن پخش می شود . دیگر مزیت کمک فنرهای گازی ، بازگشت جزئی آنها پس از فشرده شدن است ، این امر که بدلیل بیشتر بودن سطح مقطع زیر پیستون نسبت به سطح بالای پیستون ( بدلیل وجود میله ) و وجود فشار بالای نیتروژن وارد بر سطح بزرگتر ( زیر پیستون ) اتفاق می افتد ، باعث بالا رفتن ضریب فنر شده ، و تا حدی از پایین رفتن سر خودرو هنگام ترمز گیری ، پایین رفتن عقب خودرو در هنگام شتاب گیری و چپ شدن و انحراف خودرو جلوگیری می نماید .

دو تیوپه هیدرولیکی :

عینا مشابه نوع گازی می باشند ، با این تفاوت که در آنها بجای نیتروژن تحت فشار کم ، از هوا در فشار معولی استفاده می شود ، که مشکلاتی نظیر ایجاد کف در آنها اجتناب ناپذیر است ( نوع هیدرولیکی ، نسل اول کمک فنرهای دو تیوپه محسوب می شوند ، که همینک جای خود را به انواع گازی سپرده اند ) .

دو تیوپه : Cell Foam

در این نوع بجای اینکه اجازه داده شود گاز نیتروژن در تماس با سیال هیدرولیکی ( روغن ) قرار گیرد، سلولهایی از نیتروژن اشباع شده بکار می رود ، این نوع نیز همانند نوع گازی ، از ایجاد کف هوا و روغن جلوگیری می نماید ، اما در صورتی که در دماهای بسیار بالا قرار گیرد ( کارکرد در جاده های با دست انداز بسیار زیاد در مدت زیاد ) پس از سرد شدن دیگر کیفیت اولیه خود را باز نخواهد یافت .

یکی از اشکالات کمک های دو تیوپه ، نداشتن قابلیت نصب شدن به صورت زاویه دار و یا سر و ته می باشد ، این امر باعث می شود ، در مواردی که سازنده با کمبود جا مواجه است امکان استفاده از این نوع کمک را نداشته باشد ، دیگر اشکال کمک های دو تیوپه نیز دفع نشدن کافی گرما به خارج می باشد ، چرا که تیوپ ذخیره مانعی بر سر خروج گرمای تولیدی در پیستون بوده و گرما نیز باعث کاهش ویسکوزیته روغن می گردد ، که این امر کارآیی کمک فنر را کاهش می دهد ( این مشکل در نوع گازی کمتر بوجود می آید ) . کمک های دو تیوپه در اکثر خودروهای سواری ، وانتها ، SUV ها و کامیونهای سبک بکار می رود .

تک تیوپه :

در این نوع از کمک فنر همانطور که از نامش پیداست ، تیوپ ذخیره وجود ندارد ، در درون تیوپ اصلی 2 پیستون وجود دارد ؛ پیستون متحرك و پیستون جدا کننده ( معلق ) ، پیستون متحرك که به میله کمک فنر متصل است دقیقا مشابه انواع دو تیوپه عمل می نماید ، اختلاف اصلی اینجاست که در این نوع از سوپاپ فشردگی خبری نیست و بجای آن یک پیستون جدا کننده ، محفظه حاوی روغن را از محفظه گاز جدا می نماید ، محفظه زیرین حاوی گاز با فشار 360 psi می باشد .

در حین کارکرد در سیکل بازشدن ، هنگامی که فشاری بر پیستون متحرك وارد نشود بر اثر فشار نیتروپن زیرین ، بالا آمده و فضای خالی را پر می نماید ، در سیکل فشرده شدن نیز تحت فشار ، پیستون پایین می رود تا کمک تا انتها فشرده شود . این نوع کمک فنر قابلیت نصب در تمامی حالتها را داراست ، همچنین بدلیل فشار بالای نیتروژن ، بر خلاف دیگر انواع کمک فنر قابلیت ساپورت مقدار کمی از وزن خودرو را نیز دارد .

در این نوع بدلیل نبود تیوپ ذخیره مشکل دفع حرارت تولیدی نیز وجود ندارد ، در صورت بروز گرما نیز نه تنها کارآیی آن کاهش نمی یابد بلکه در پی افزایش فشار نیتروژن ( در اثر گرما ) بهبود نیز می یابد .

همچنین بدلیل نبود تماس بین روغن و گاز یا هوا مشکل تشکیل کف نیز وجود ندارد ، اما عیب این نوع کمک فنر آسیب پذیری آن است چرا که بدلیل نبود تیوپ ذخیره ، در صورت برخورد شیئی خارجی با پوسته کمک و ایجاد فرورفتگی ، پیستون از حرکت باز می ماند . این نوع کمک فنر در بسیاری از خودروهای سواری ، وانتها ، SUV ها و کامیونهای سبک استفاده می شود ، اما قیمت بالاتری نسبت به انواع تک تیوپه دارد .

با مخزن بیرونی :

این نوع که بهترین نوع کمک فنر محسوب می شود ، برای کارهای برجسته ای چون مسابقات اتومبیلرانی و موتورسیکلت رانی بکار می رود و قیمت بالایی نیز دارد .

در این نوع ، از یک کمک فنر تک تیوپه سبک و کوچک استفاده می شود که بوسیله یک لوله به مخزنی که در قسمتی جدای از کمک فنر واقع شده و حاوی سیال و گاز می باشد وصل می شود ، درون مخزن یک پیستون جداکننده و یک سوپاپ فشردگی قرار دارد ، از اینرو می توان این نوع را ترکیبی از دو نوع قبلی یعنی دو تیوپه و تک تیوپه دانست اشغال فضای کمتر در پشت چرخ ، بدلیل پرتابل بودن مخزن دوم ( در برخی موارد به تیوپ اصلی چسبانده شده ، اما در اکثر موارد جدا می باشد ) ، خنک شدن بهتر و قابل تنظیم بودن ، از مزایای این نوع کمک فنرها محسوب می شود .


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید کمک فنر خودرو


وسیله ایست که در برابر حرکت مقاومت زیادی دارد . بنابراین ارتعاشات فنر رو کم می کند . وظیفه اش این است که نوسان چرخها را کم کند و پس از عبور ماشین از ناهمواری های از ادامه ارتعاشات فنر جلوگیری کند . اگر کمک فنر نباشد فنر به بازی کردن خود تا مدتها ادامه خواهد داد و سبب انحراف از مسیر و... خواهد شد . سیستم تعلیق خودروها است .

استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید کمک فنر خودرو :

برای تولید کمک فنر خودرو باید استانداردهای شماره 3006-3091-3388-3389-3396 رعایت شود .


کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید کمک فنر خودرو


کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول ، کشورهای دارای منابع اولیه و دارای امکانات ساخت خودرو می باشند ، نظیر ایالات متحده – چین – ژاپن – آلمان - کره


شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید کمک فنر خودرو


• شرایط صادرات

محدودیتی جهت صادرات محصول وجود ندارد اما با توجه به نیاز بالای کشور در حال حاضر تنها تولید کنندگان می توانند پاسخگوی نیاز داخل باشند .

اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید کمک فنر خودرو :

با توجه به استراتژیک بودن صنعت خودرو در جهان بالطبع محصول مورد نظر ازاهمیت بالایی برخوردار است و برای سازندگان خودرو این محصول استراتژیک است .


فرایند اجرای این طرح توجیهی تولید کمک فنر خودرو

1 – مواداولیه
2 – انبار تسمه
3 – برش کاری
4 – کوره گرمکن بخش میانی
5 – سوراخکاری میانی
6 – کوره گرمکن سر
7 – قطعه شاه فنر و برگردان ( لایه 1 و 2 )
8 – کوره گرمکن سر
9 – پرس گوشه زنی
10 – سایر لایه ها
11 – کوره گرمکن
12 – پرس گوشه زنی
13 – ماشین taper
14 – دستگاه مارک زنی
15 – شیار زنی
16 – پرس چشمی و خم گردان
17 – پرس خزانه گذاری
18 – کوره پیش گرم
19 – ماشین فرم دهی لایه های سنگین
20 – ماشین فرم دهی لایه های سبک
21 – وان آبدهی و سخت کاری
22 – کوره برگشت
23 – دستگاه ساچمه پاش
24 – سایر لایه ها
25 – شاه فنر و لایه برگردان
26 – دستگاه سنگ چشمی
27 – ماشین برقوزنی چشمی
28 – ماشین برش گذاری
29 - برقوی داخل بوش
30 – واحد اصلاح قوس ، اصلاح پهلو ( بادگیری )
31 – رنگ آمیزی و مارک زنی
32 – پرچ و کرپی
33 – مونتاژ و تشکیل دست فنر
34 – تنظیم بار گذاری و تست بارگذاری
35 – انبار محصول


ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید کمک فنر خودرو

• ماشین پرس برش اولیه 180 تن
• ماشین برش سوخکاری میانی 100 تن
• کوره گرم کن میان تسمه
• ماشین خم چشمی هیدرولیک
• ماشین خم چشمی دستی
• کوره گرم کن سرلایه 3 متر
• پرس لبه زن 150 تن
• کوره گرمکن لایه ها 5.4 متر
• ماشین نورد 200 تن
• ماشین سنگ چشمی
• ماشین پرس شیار زنی 100 تن
• ماشین پرس خزانه گذاری 80 تن
• ماشین پرس کرپی زنی
• کوره پیش گرم کن از نوع گامی
• ماشین فرم دهی و آبدهی گردان
• ماشین فرم دهی غلطکی تغذیه دستی
• کوره تنش گیری وبرگشت
• ماسین ساچمه پاشی
• ماشین اصلاح شکل لایه
• ماشین پرس اصلاح پهلو 100 تن
• ماشین دریل برقو زنی
• ماشین پرس برش گذاری 5تن
• ماشین تست بارگذاری وتنظیم فنر
• ماشین مارك زنی
• ماشین پرچ زنی
• ماشین سختی سنج
• ماشین جوش الکتریکی
• ماشین پرس استیلن

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید کمک فنر خودرو

تذکر مهم : لازم به ذکر میباشد در صورت موجود نبودن آپدیت 98 ، نسخه های قدیمیتر این طرح ، در همان لینک قرار داده میشود . ولی به محض تهیه کردن آپدیت 98 و یا جدیدتر این طرح ، ورژن جدیدتر نیز در همان صفحه قرار داده خواهد شد .درصورتی که ورژن طرح مربوط به سال 97 یا 98 و یا جدیدتر از آن باشد ، سال نگارش طرح روی متن لینک دانلود قید میگردد . در صورتی که روی لینک دانلود طرح ، سال تدوین طرح توجیهی قید نشده بود ... مشخصا آن طرح مربوط به سال های قبل از سال 97 میباشد .

  • در صورتی که برای اخذ مجوز یا ارائه به بانک ، نیاز به تدوین طرح توجیهی تولید کمک فنر خودرو ، کاملا به روز ، اختصاصی و بانکیبل ، با پشتیبانی تا زمان اخذ وام دارید از طریق شماره های موجود در همان صفحه با ما تماس بگیرید تا از مشاوره کارشناسان ما ، در مورد شرایط تدوین طرح توجیهی بهره مند شوید . همینطور در صورت انعقاد قرارداد طرح توجیهی با ما ، میتوانید از کارشناس مربوطه خود ، مشاوره های لازم در مورد روشهای اخذ وام و اخذ مجوز را نیز دریافت نمایید .

کانال یوتیوب ما  را سابسکرایب کنید . در این کانال ما سعی داریم  کاملترین فیلم های آموزشی کشاورزی و دامپروری و فرایند های کسب و کار  ، و خبرهای مهم مربوطه را برای شما کاربر گرامی جمع آوری کنیم. با سابسکرایب کانال ما در یوتیوب و همینطور در آپارات ، جدیدترین فیلمهای آموزشی کسب و کار ، در معرض تماشای شما قرار خواهد گرفت.

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.