طرح توجیهی و فرآیند تولید بستنی سال 1400 + pdf + word

Creamy ice cream

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید بستنی ( بستنی یخی ، چوب بستنی ، بستنی سنتی و نان بستنی ، بستنی قیفی ، بستنی مگنوم ، بستنی سالار ) سال 1400 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی بستنی سازی ( بستنی خامه ای ، رژیمی ) را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.


درباره طرح توجیهی تولید بستنی ( بستنی سازی )


در طرح توجیهی تولید بستنی سعی شده است تا با معرفی این صنعت اطلاعات بیشتری در زمینه این طرح، میزان سرمایه گذاری، سودآوری، تسهیلات اعطایی و نرخ های بازده سرمایه گذاری آن ارائه شده و با توجه به واردات گسترده آن را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری مناسب بررسی نماییم، امیدوارم این اطلاعات مفید فایده باشد و تا پایان مطلب همراه کانون مشاوران صنعتی ایران باشید.

بستني يك فرآورده شيري ويا از اب ميوه لذيذ ، مطبوع و خوشايند ذائقه است كه در تمام فصول سال مخصوصا بهار و تابستان مصرف كنند گان فراوان دارد ، اگر بستني به نحوه بهداشتي و با رعايت اصول استاندارد تهيه و بسته بندي شود و به دست مصرف كننده برسد.

بستنی علاوه بر ايفاي نقش يك فرآيند تفنني ، منبع سر شاري از مواد انرژي زا جهت سوخت و ساز بدن خواهد بود. بستني در انواع مختلف به قشر خاصي از جامعه محدود نبوده ، و كليه افراد بخصوص طبقات جوان تر مصرف كنندگان عمده ان محسوب مي شوند.

تاریخچه بستنی

بستني به احتمال زياد نوع تحول يافته نوشيدني هاي يخ زده است. در قرن چهارم قبل از ميلاد، اسكندر كبير به نوشيدني هاي يخ زده يا به اصطلاح امروز تگري (تگرگي)، علاقه فراواني داشته و در مدارك باستاني نيز ديده شده كه در سال 62 قبل از ميلاد، نرون، امپراتور روم گروه هايي را به كوهستان هاي آپنين (Apennines) مي فرستاد تا برايش يخ و برف بياورند، سپس آن را با شربت، پوره ميوه يا عسل مخلوط مي كرده و مي خورد.

هزاران سال است كه آب يخ زده در آسيا به مصرف خوراكي مي رسد. مصرف مواد لبني يخ زده، اولين بار در ادبيات چين باستان ديده شده است كه قدمت اين منابع به قرن دوازدهم برمي گردد. بازرگانان و ماجراجوياني چون ماركوپولو، روش تهيه يخ را از خاور دور به اروپا بردند.

در 1660، كافه پروكوپ توسط يك ايتاليايي به نام كولتلي در پاريس افتتاح شد كه در آن انواع يخ (طعمدار) و خامه يخ زده يا همان بستني، توليد و عرضه مي شد.

بعد از آن، دسرهاي يخي راه خود را به آمريكا باز كردند و در سال 1700 ميلادي، فرماندار مريلند، از ميهمانان خود با بستني پذيرايي كرد.

در سال 1843 ميلادي، اولين فريزر دستي چرخشي توسط نانسي جانسون اختراع و ثبت شد. در فاصله سالهاي 1848 و 1873، 69 بستني ساز چرخشي ديگر به ثبت رسيد و در سال 1851 اولين واحد صنعتي توليد بستني توسط جاكوب فيوزل در بالتيمور راه اندازي شد.

يك سال قبل از پايان قرن، آگوست گالين دستگاه هموژنيزه كننده را اختراع كرد كه به ايجاد بافت نرم و خاص بستني بسيار كمك كرد.

با به وجود آمدن دستگاه هاي سردكننده مكانيكي، اولين فريزر افقي يك پارچه توسط اچ.اچ ميلر ساخته شد كه با آن قطعات كوچك بستني، جداگانه فريز مي شدند، اما اولين بستني قيفي توسط يك مهاجر ايتاليايي به نام ايتالو مارچيوني در نيويورك تهيه شد و او قالب مخصوص خود را در 1903 به ثبت رساند و يك سال بعد به طور اتفاقي در نمايشگاه جهاني سنت لوئيس معرفي شد.

در اين نمايشگاه، يك توليدكننده نان شيرين اهل سوريه به نام حموي تعدادي نان شيرين را به شكل مخروط لوله كرد تا همسايه بستني فروشش بتواند براي توزيع بستني از آن استفاده كند.

اين شكل عرضه بستني تا امروز، يكي از محبوب ترين شيوه ها باقي مانده است. توليد انواع ديگر بستني از نوع چوبي، بستني با رويه ميوه و شكلاتي از سال 1920 آغاز شده است كه در آن زمان، پديده اي نوظهور بود.


بررسي کالاهاي جايگزين محصول مورد بررسی در طرح توجیهی بستنی سازی ( بستنی یخی ، چوب بستنی ، بستنی سنتی و نان بستنی ، بستنی قیفی ، بستنی مگنوم ، بستنی سالار )


با توجه به ايکه در تهيه بستني ماده اوليه شير مي باشد ، در مواقعي که خط توليد بستني فعال نمي باشد مي توان ساير محصولات لبني را توليد نمود.

طبق بررسي هاي ميداني انجام شده ، توليد کنندگان بستني به مدت 8 الي 10 ماه محصول خود را توليد و انبار مي کنند ( با توجه به اين مسئله که در برخي از فصول تقاضاي بستني کاهش مي يابد ) و در هنگامي که خطوط بستني فعال نمي باشد به توليد ساير محصولات لبني مي پردازند و به طور کلي توليد کنندگان محصولات لبني بستني هم توليد مي کنند.


اهميت استراتژيکي بسنتی در دنیای امروز


طبق برنامه ريزي دولت يکي از مهمترين اهداف برنامه چهارم توسعه کشور و همچنين چشم انداز بيست ساله کشور حرکت به سمت صادرات غير نفتي است در حال حاضر عمده صادرات ايران مربوط به صادرات کالاهاي نفتي مي باشد لذا براي رشد و گسترش صادرات غير نفتي، برنامه ريزي براي افزودن واحدهاي جديد و همچنين استفاده بهينه از امکانات فعلي، ضروري به نظر مي رسد . بستني را نمي توان به عنوان كالايي استراتژيك در نظر گرفت اما مي توان اينگونه عنوان نمود كه اهميت ان به عنوان كالاي مصرفي بيان نمود.

بستني يك فرآورده شيري ويا از اب ميوه لذيذ ، مطبوع و خوشايند ذائقه است كه در تمام فصول سال مخصوصا بهار و تابستان مصرف كنند گان فراوان دارد ، امروز در این مطلب سعی کردیم مراحل تولید بستنی را توضیح دهیم. بستنی در ایران صاحب برندهای مطرحی بوده ، لذا در انتخاب این محصول به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری بایستی به چند موضوع توجه نمایید ، اول اینکه علاوه بر سرمایه گذاری برای احداث نیاز به سرمایه گذاری برای تبلیغات گسترده دارید چرا که تمام ایران جایگاه رغبای شماست ، مهمترین دلیلی که این موضوع را مطرح شد اینست که این محصولات محدودیت حمل و نقل ندارند لذا شما در تمام ایران قادر به فروش آنها هستید. دوم اینکه به کیفیت محصولات تان بها دهید ، این موضوع در انتخاب مواد اولیه و ماشین آلات فرآوری بایستی لحاظ شود. اطلاعات این مقاله برای تهیه طرح توجیهی شما مفید خواهد بود لذا تا پایان همراه کانون مشاوران صنعتی ایران بمانید و ما را از نظراتتان بهره مند سازید.

اگر بستني به نحوه بهداشتي و با رعايت اصول استاندارد تهيه و بسته بندي شود و به دست مصرف كننده برسد ، علاوه بر ايفاي نقش يك فرآيند تفنني ، منبع سر شاري از مواد انرژي زا جهت سوخت و ساز بدن خواهد بود بستني در انواع مختلف به قشر خاصي از جامعه محدود نبوده ، و كليه افراد بخصوص طبقات جوان تر مصرف كنندگان عمده ان محسوب مي شوند.


فرآیند تولید بستنی ( بستنی یخی ، چوب بستنی ، بستنی سنتی و نان بستنی ، بستنی قیفی ، بستنی مگنوم ، بستنی سالار )

ice-cream3

مخلوط کردن مواد اوليه، پاستوريزاسيون، هموژنيزاسيون، رسيدن مخلوط، انجماد، بسته‌بندي، سخت کردن. اين مراحل را مي‌توان در شکل زير خلاصه کرد:

۱- مخلوط کردن

در اين مرحله نخست مواداوليه براساس دستور تهيهٔ بستني موردنظر انتخاب مي‌شوند. سپس مواد براساس وزن خشک توزين مي‌شوند تا پس از مخلوط شدن ترکيب مشخصي به‌دست بيايد. براي مخلوط کردن مواداوليه بايد ظرف محتوي مخلوط به شدت تکان داده شود تا ترکيبات پودري به‌طور يکنواخت با موادمايع آميخته شوند. به‌ همين دليل، اغلب از مخلوط‌کن‌هاي با سرعت زياد استفاده مي‌شود.

۲- پاستوريزاسيون

در اين مرحله مخلوط به‌دست آمده پاستوريزه مي‌شود. فرآيند پاستوريزاسيون يک مرحلهٔ کنترل بيولوژيکي است که براساس تخريب کامل باکتري‌هاي بيماري‌زا طراحي شده است. علاوه بر اين، فرآيند پاستوريزاسيون در کاهش تعداد ميکروب‌هاي مولد فساد نظير سايکروتروپ‌ها (Psychrotroph) مؤثر است و از سوي ديگر به هيدراته شدن بعضي از ترکيبات همچون پروتئين‌ها و پايدارکننده‌ها کمک بسيار زيادي مي‌کند.

براي به‌وجود آمدن اين ويژگي‌ها دماي ۶۹ درجهٔ سانتي‌گراد به مدت ۳۰ دقيقه يا ۸۰ درجهٔ سانتي‌گراد به مدت ۲۵ ثانيه لازم است.

در اين فرآيند از هر دو روش غيرمداوم و مداوم (HTST) استفاده مي‌شود.

در روش پاستوريزاسيون غيرمداوم، مخلوط کردن مواد اوليه در مخزن بزرگ سرپوشيده صورت مي‌گيرد. اين مخزن با يک سيستم حرارتي از نوع بخار يا آب داغ تجهيز شده است. مخلوط بستني در اين مخزن تا حداقل ۶۹ درجهٔ سانتي‌گراد حرارت داده مي‌شود و سپس به مدت ۳۰ دقيقه در اين حرارت باقي مي‌ماند.

در اين حالت باکتري‌هاي بيماري‌زا به‌طور کامل تخريب مي‌شود و تعداد کل باکتري‌ها تا ماکزيمم صدهزار عدد در هر گرم کاهش مي‌يابد. پس از پاستوريزاسيون، مخلوط هموژن مي‌شود و سپس با عبور از چند نوع مبدل حرارتي خنک مي‌شود وبه دماي ۴ درجهٔ سانتي‌گراد مي‌رسد.

اما در سيستم پاستوريزاسيون مداوم از حرارت زياد و زمان کوتاه استفاده مي‌شود. در اين سيستم، مواد پس از مخلوط شدن در يک مخزن بزرگ و جداگانه با بعضي از سيستم‌هاي پيش‌حرارتي تا حدود ۳۰ ـ ۴۰ درجهٔ سانتي‌گراد گرم مي‌شوند. اين حرارت براي ترکيب شدن مواد با يکديگر لازم است. سيستم پاستوريزاسيون مداوم با يک بخش حرارتي، يک بخش خنک‌کننده و يک بخش احياء تجهيز شده است. بخش خنک‌کننده‌هاي اين سيستم براي بستني معمولاً بزرگ‌تر از سيستم خنک‌کنندهٔ شير است.

۳- هموژنيزاسيون:

پس از پاستوريزه شدن، مخلوط هموژن مي‌شود که در اين حالت در نتيجهٔ شکسته شدن يا کاهش ميزان گلبول‌هاي چربي موجود در شير يا خامه به کمتر از ۱mm ، امولسيون چربي تشکيل مي‌شود. معمولاً براي مخلوط بستني از سيستم‌هاي هموژنيزاسيون دو مرحله‌اي استفاده مي‌شود. شواهد نشان داده است که استفاده از هموژنيزاتورهاي يک ‌مرحله‌اي باعث مي‌شود گلبول‌هاي چربي هنگام سرد شدن خوشه‌اي شوند که اين امر موجب افزايش ويسکوزيته، کندي زده شدن و کاهش ميزان افزايش حجم مي‌شود.

▪ اما اين معايب در هموژنيزاسيون دو مرحله‌اي از بين مي‌رود و در کنار آن فوايد زير حاصل مي‌شود:

۱-کاهش ميزان گلبول‌هاي چربي،
۲- افزايش سطح تماس،
۳- تشکيل غشاء،
۴- امکان استفاده از کره و خامهٔ منجمد،
۵- نرم و يکنواخت شدن بافت بستني،
۶- پايداري بهتر هوا و
۷- افزايش مقاومت بستني در برابر آب شدن.

فرآيند هموژنيزاسيون بايد در همان درجهٔ حرارت پاستوريزاسيون صورت گيرد. زيرا حرارت زياد، شکسته شدن گلبول‌هاي چربي را در هر فشاري امکان‌پذير و از تجمع و خوشه‌اي شدن چربي جلوگيري مي‌کند. فشار مطلوب برحسب ترکيب مخـلوط متغيــر است امـا بــه‌طـور کـلي در همـوژنيزاتورهاي دو مرحـله‌اي يـک فشـار ۲۰۰۰ ـ ۲۵۰۰ psi در مرحلـهٔ اول و ۵۰۰ ـ ۱۰۰۰ psi در مرحلهٔ دوم ويژگي مطلوب را در اکثر موارد ايجاد مي‌کند.

نمودار فرآيند تولید بستنی

ice-cream4

با توجه به بررسی های میدانی تمامی دستگاه ها تجهیزات خط تولید بستنی در ایران ساخته می شود ولی برخی از شرکت های بزرگ که از توان مالی خوبی برخورداند دستگاه های تولید بستنی را از کشور هایی مانند آلمان و ایتالیا وسویس و... خریداری می کنند که تمام اتوماتیک بوده ودر هیچ بخشی به دلیل رعایت نکات بهداشتی که در صنایع خوراکی بسیار مهم می باشد ,انسان دخالتی ندارد.

خط تولید بستنی

ice-cream5

 ice-cream6

از دیگر نکاتی که می توان بیان کرد فرم قالبهای بستنی می باشد , امروزه برخی شرکتها برالی جلب نظر مشتریان محصولات خود را به اشکال گوناگون و مخلوطی از طعم های مختلف ارائه می کنند و برای تولید اینگونه از محصولات به تکنولوژی های جدید احتیاج دارند , به عنوان مثال در تهیه بستنی های میوه ای, مخلوط 2 یا 3 نوع میوه شرکت دارند که در قالبهای بستنی مایع بستنی تزریق شده و پس از انجماد محصول مورد نظر تولید می گردد.

خط تولید بستنی

ice-cream7

لذا تکنولوژی های مرسوم در تولید بستنی را می توان به 3 دسته تکنولوژی سنتی که در مغازه ها وفروشگاه های داخل شهر ها مرسوم است و به صورت محلی به تولید بستنی می پردازند, تکنولوزی متوسط که اکثر کار خانه های کوچک کشور از آن استفاده می کنند , تکنولوژی بالا که اکثر کارخانجات بزرگ کشور از آن استفاده می کنند و محصولات آنها در جامعه شناخته شده است.

دانلود فایل طرح توجیهی تیپ تولید بستنی سال 1400

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.